• Facebook - Grey Circle
  • YouTube - Grey Circle

+972 4 8224749    :פקס

+972 50 7289441     :נייד

מוזמנים ליצור קשר ב:

© מיקה קפטור | עיצוב: מיכל אדרי, מיקה קפטור

ארכיון

Please reload

תגיות

מה זאת "ארוחה", ואיך יודעים שהיא הסתיימה?

כשאנחנו מדברים על ארוחות מסודרות, על התכנון, ההיערכות ועל המזון שנכלל בארוחה, נראה לנו מאד ברור מהי "ארוחה". אנחנו אינטואיטיבית יודעים להבדיל בינה לבין "נישנוש" או "חטיף" או "טעימה" – האמנם?

 

- אם אני יושבת במשרד, ואני מאד עסוקה, והכריך הסופר-בריא שארגנתי לי מהבוקר נאכל בביסים קטנים במשך שעתיים – זו ארוחת ביניים או נישנוש?

- אם אני בנסיעה ארוכה, ומרגישה רעב – כשאני מוציאה מהתיק "ערכת חרום" של פרי וכמה אגוזים או "חטיף בריאות" ואוכלת אותם – זאת ארוחה או נישנוש?

- כשאני מבשלת וטועמת גם מהבשר, גם מהאורז וגם מהסלט – בכל שלב של בישול או הכנה – זו טעימה או עוד ארוחה?

 

מהי ארוחה?

ההגדרה הרשמית אומרת שארוחה היא אכילה של מזון מוכן, שמתרחשת בזמנים מוגדרים.

כלומר, המאפיינים הקובעים של כל ארוחה הם:

  1. הזמן שבו היא מתקיימת (בקר, צהרים, ערב, ביניים, לילה),

  2. משך הזמן,

  3. סוג האוכל שנכלל בה.

מהם המאפיינים של הארוחה אצל מנותחי קיצור קיבה?

  1. רצוי להתארגן לכ-5 עד 6 ארוחות ביום – 3 עיקריות ו-2 עד 3 ארוחות ביניים (תלוי בסגנון החיים וסדר היום שלך)

  2. משך הארוחה האופטימאלי בין 15 ל-20 דקות. רצוי מאד שלא יפחת מ-10 דקות ולא יעלה על חצי שעה.

  3. רצוי לכלול בארוחות העיקריות חלבון + ירק + פחמימה + שומן (בריא). ארוחות הביניים רצוי שתכלולנה לפחות שניים מרכיבי המזון. זהו גם המקום לפרי.*

*לא אתייחס להיבט התזונתי – זה בינך לבין הדיאטן/ית שלך .

 

איך מנהלים נכון את הארוחה?

לכל ארוחה יש התחלה, אמצע וסוף – ולמרות שהכללים בכל שלב הם ברורים וידועים – הם לא תמיד קלים לביצוע ומצריכים תשומת לב ותירגול.

התחלת הארוחה:

הרבה שנים הייתי רגילה, שבזמן שאני מארגנת לעצמי את הארוחה "המסודרת", הייתי "טועמת", "גונבת", "תופסת", "צובטת" את המאכלים לפני שהגיעו אלי לצלחת האוכל. גם עכשיו, אני רואה הרבה אנשים שעושים להם סוג של "קדימון" לארוחה לפני שמתיישבים לאכול.

אז זהו, שממש לא מומלץ! דרך "הקדימון" אנחנו מכניסים לפעמים עוד חצי ארוחה, ואז אומרים לעצמנו בסיפוק אדיר – "אני שמה כמות קטנה ובקושי מצליחה לגמור מהצלחת!". ואחר כך מאד מופתעים כשהמשקל מתחיל לזחול כלפי מעלה...

אז כלל חשוב לתחילת הארוחה: בלי "קדימונים"! הצלחת שלנו מכילה את האוכל שאנחנו מתכוונים לאכול בארוחה.

 

מה עושים באמצע?

אוכלים. אבל מאד משתדלים שהעיסוק העיקרי יהיה האוכל ולא כל מה שמסביב. שמים לב לטעם, לריח, למרקם של האוכל. זוכרים לאכול בנגיסות קטנות עד בינוניות, ללעוס היטב – להקשיב למה שקורה לגוף שלנו ככל שמתקדמים באכילה.

לא, אני לא מזמינה אותך לעשות מדיטציה על כל ביס (למרות שזה אחלה של דבר!). אבל אני כן ממליצה להיות מודעים למה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו. האם זה באמת טעים לנו, האם זה טרי, האם זה מרגיע את תחושת הרעב, האם זה אוכל שנעים לנו, האם יש דברים מסביב שמעצבנים/מטרידים/מסיחים אותנו ומשפיעים על הכמות והאופן שבו אנחנו אוכלים?

בקיצור הכלל הגורף הוא: לאכול בתשומת לב לאוכל ולעצמי!

 

איך ידעים שסיימנו?

הפתעה! אנחנו לא יודעים שסיימנו עד שנחליט שסיימנו!

 

על סמך מה מחליטים?

  1. על סמך הקשבה לתחושות הרעב והשובע שלנו – בעיקרון מפסיקים לאכול כאשר מפסיקים להיות רעבים (שימו לב להבדל בין "להיות שבע עד מפוצץ" לבין "להפסיק להיות רעב" – אלה שני דברים מאד שונים בתחושה ובהרגשה. זה נושא מקיף ונפרד וכדאי ללמוד עליו עוד ולתרגל). עוד על סולם הרעב והשובע ראו כאן

  2. על סמך מה שנשאר או לא נשאר בצלחת. מדד זה מתאים יותר למנותחים בריאטריים בשנה הראשונה שעדיין לא שיחזרו את מערך הרעב והשובע שלהם, או כאלה שנמצאים בתהליך למידה מחדש של הקשבה לגוף. גודל הצלחת מאפשר לנו "תירגול" של כמויות שמתאימות לנו.

  3. על סמך מצב הרוח. כן, לפעמים אנחנו יכולים להחליט שיש צורך במשהו קטן נוסף או אחר ש"סוגר לנו פינה" באותו יום.

 

איך מסיימים?

הדרך המומלצת היא ליצור "מיני-טקס", שמשדר לנו ולסביבה שסיימנו לאכול.

זו יכולה להיות קימה מהשולחן והעברת הצלחת לכיור או למדיח ("מטיבי הלכת" שבינינו אפילו עלולים לשטוף את הכלים!!!), אפשר פשוט בתנועת היד להרחיק מעצמנו את הצלחת. אפשר להרחיק את עצמנו מהשולחן. אפשר פשוט להגיד: "סיימתי" או "שבעתי" או כל מילה/משפט אחר שמסמן לך שהארוחה הסתיימה וכל מה שמעבר לה ימתין למועד הבא... יש אנשים שסוגרים ארוחה מסויימת ביום עם שקד או עם משהו קטן (מאד) ומתוק.

בסעודות שבת ובחגים – יש "פטנטים" נפרדים.

 

יופי, אז מה שנשאר עכשיו זה ליישם!

בהצלחה!!!

 

Please reload

פרסומים קודמים
Please reload