פרסומים קודמים

ארכיון

תגיות

אהבה עצמית - על מה ולמה? (ואיך זה קשור למנותחי קיצור קיבה?)


כבר התרגלנו לכך, שהביטוי "אהבה עצמית" הפך ליומיומי ומשמש כהמלצה בכל פעם שנתקלים בקושי או בהתלבטות:

קשה לך עם הבן זוג? - תאהבי את עצמך והכל יסתדר; לא מרוצה מהמשקל שלך? - תתחילי לאהוב את עצמך והכל יסתדר; צריכה לבחור בין שעות נוספות בעבודה לבין הזמן עם הילדים שלך? - תתחילי לאהוב את עצמך והבחירה תגיע מעצמה; וגולת הכותרת: אם היית אוהבת את עצמך, זה לא היה קורה לך!... ועוד ועוד...

למה הם מתכוונים כשהם אומריך לך: "תאהבי את עצמך?"

בדרך כלל "הם" - אלה שזורקים את המשפטים האלה כלאחר יד, לא ממש יודעים. הם "מצווים" עליך לאהוב את עצמך, כאשר לרוב הכוונה היא - תפעל כך שיהיה לך נעים, תעשי את מה שאת רוצה כרגע.

המשוואה הזו: "אהבה עצמית" = "אני דואג שיהיה לי נעים ונוח" סוללת דרך לפנטזיה של חיים, שבהם אין מקום לדברים לא נעימים - כי לפי תפיסה זו - הרי אם אתה אוהב את עצמך - אין לך יותר בעיות ואתה תמיד תרגיש נעים וטוב. אין עצב, אין כעס, אין עלבון, אין בושה וכיו"ב.

נראה לך מציאותי? הרי החיים שלנו -(מה לעשות?) - מערבבים בתוכם את נעים עם הלא נעים, את השמח עם העצוב, את העליות ואת הירידות, את התסכולים והאכזבה עם הצלחות והשראה.

אז מהי אהבה עצמית?

לפני הכל, האהבה העצמית היא מצב נפשי- רגשי- פיזי שבו אנו יכולים להימצא בכל רגע נתון בחיינו. וככזאת, האהבה העצמית היא דינאמית ומתפתחת, משתנה וצומחת לאורך החיים שלנו. היא משפיעה על האופן שבו אנו תופסים את עצמנו ואת החיים בכלל.

האהבה העצמית היא הדבר שמאפשר לנו לממש את עצמנו.

כשמדברים על "אהבה עצמית" מדברים בעצם על שילוב של שלושה גורמים, שביחד יוצרים את הדרך אל המימוש העצמי.

  1. המודעות העצמית

  2. ההערכה העצמית

  3. התנהגות שמקדמת את השלומות (Wellbeing) שלנו בהיבט הרגשי, הנפשי והפיזי.

המודעות העצמית - להכיר את עצמך: את היכולות, הכשרונות, תכונות האופי שלך, דברים שעוזרים לך ודברים שתוקעים אותך בחיים. לדעת מה מקפיץ אותך ומה מרגיע אותך, איזה הרגלים מפעילים אותך. לדעת במה את מאמינה ומה חושב לך ביותר. לזהות את הדברים שגורמים לך להרגיש שמחה, עצב, צער, כעס, מוטיבציה, שיעמום, תסכול, אושר... לראות למה את זקוקה באמת.

בעצם ליצור מראה, להביט בה ולהגיד לעצמך - זאת אני, עם כל מה שיש בי! בלי לשפוט, בלי להעביר ביקורת, בלי להעלות זיכרונות של כישלונות העבר. להביט בעצמך - באומץ ועם חמלה!

ההערכה העצמת - להכיר בערך של מה שיש בך, לראות את הערך שאתה מעניק לחייהם של האחרים, להכיר בהצלחות שלך, להודת לכשלונות של על השיעור שלימדו אותך. לסלוח לעצמך על טעויות ונפילות, לדעת שאתה אנושי, לדעת שמגיע לך שיאהבו אתך.

התנהגות שמניעה שינוי - חיים פרואקטיביים - צעדים מעשיים למען ה-Wellbeing שלך. שמירה על הבריאות הנפשית, הרגשית והפיזית שלך והתייחסות מכבדת אל עצמך. לדוגמא: הצבת גבולות (לעצמך ולאחרים), מתן מקום וביטוי לרגשות שלך באופן בונה, תזונה נכונה, זמן מנוחה, וכיו"ב.

נכתבו אלפי מילים על האהבה העצמית - על ההבדל בינה לבין סתם אגואיזם ונהנתנות, על הכוח שהיא נותנת לנו ולאחרים, על המשמעות שלה בכל רגע נתון בחיינו.

אך מה שחשוב לזכור, שאהבה עצמית קיימת רק כשמתקיימים בתוכה יחד ובמשולב המודעות, ההערכה העצמית וההתנהגות.

המודעות ללא ההערכה העצמית - הופכת לסתם "חפירה" עצמית אינסופית. הערכה עצמית ללא המודעות - היא אגוצנטריות מנוכרת, המודעות וההערכה העצמית ללא העשייה - משאירים אותנו בתיסכול תמידי ובתחושה של קורבנות ופיספוס.

מה בין הניתוח לקיצור קיבה לאהבה עצמית?

ניתוח לקיצור קיבה הוא אחת הדרכים היעילות לירידה במשקל, ובכך הוא נחשב לצעד מעשי שתומך בבריאות שלנו. צעד אחד... חשוב, משמעותי, שמצריך אומץ רב - אבל רק צעד אחד!

איך הופכים את הצעד הזה לחלק מהמסע לשינוי הפנימי האמיתי?

איך משמרים את הירידה במשקל והופכים אותה לחלק ממכלול של חיים פעילים ומלאים?

כאן נכנס לפעולה פיתוח "שריר" האהבה העצמית - לומדים להכיר את עצמנו כפי שאנחנו באמת (המודעות העצמית), מעניקים משמעות וערך לעצמנו ולעשייה שלנו (ההערכה העצמית), ומתחילים לעשות למען עצמנו בתחום התזונה, הפעילות הגופנית, מערכות יחסים, קריירה ועוד, ועוד (התנהגות תומכת שינוי).

איפה לומדים לעשות זאת? אפשר ללמוד מספרים, אפשר ללמוד מניסיונם של אחרים, אפשר להיעזר באנשי מקצוע .

בכל מקרה הלמידה היא חלק מהמסע האישי, ובלעדיה גם הניתוח המוצלח ביותר לא יביא את השינוי האמיתי.

  • Facebook - Grey Circle
  • YouTube - Grey Circle

מוזמנים ליצור קשר ב:

+972 50 7289441     :נייד

+972 4 8224749    :פקס

© מיקה קפטור | עיצוב: מיכל אדרי, מיקה קפטור