• Facebook - Grey Circle
  • YouTube - Grey Circle

+972 4 8224749    :פקס

+972 50 7289441     :נייד

מוזמנים ליצור קשר ב:

© מיקה קפטור | עיצוב: מיכל אדרי, מיקה קפטור

ארכיון

Please reload

תגיות

אכילה רגשית – מה זה, ואיך יודעים שזה כאן?

"אכילה רגשית" היא המושג החם בתחום הירידה במשקל. בין מנותחי קיצור הקיבה מילות קסם אלה תופסות מקום נרחב במיוחד ונזרקות לאוויר בכל הזדמנות, אך לא תמיד בהקשר המדויק.

 
לכן, לפני שמתחילים לחפש דרכים יעילות, קשובות וחכמות להתמודד ולחיות עם האכילה הרגשית (emotional eating), בואו נתחיל מהתחלה.

עבור חלק מכם, הדברים בוודאי אינם חדשים, ועדיין – טוב לפעמים להיזכר בדברים הבסיסיים.

 

מהי "אכילה רגשית"? - ההגדרות
בחרתי להציג כמה מההגדרות, כשכל אחת מהן שמה דגש קצת שונה בהבנת המושג:

  • אכילה רגשית הינה שימוש באוכל כדי לשפר את הרגשתך;

  • אכילה רגשית הינה תגובה למתח (stress) באמצעות אכילת מזון עתיר פחמימות, עתיר קלוריות ובעל ערך תזונתי נמוך;

  • אכילה רגשית היא סוג של אכילה לא סדירה המוגדרת כ"הגדלת בכמות המזון הנאכל בתגובה לרגשות שליליים", ונחשבת לאסטרטגיה בלתי יעילה להתמודדות עם רגשות קשים;

  • אכילה רגשית היא אכילה אוטומטית שבאה להחליף את התגובה האותנטית שלנו לרגש (ובעיקר, אך לא רק, לרגש שלילי).

למרות הדגשים השונים, מכל ההגדרות עולה כי:

  1. האכילה הרגשית לא באה כתוצאה מרעב פיזי, אלא באה למלא רעב רגשי;

  2. באכילה הרגשית, הרגשות הן הטריגר, והאכילה היא דפוס התנהגות, שסיגלנו לעצמנו כדי להתמודד עם הרגש שעלה בנו (עצב, תסכול, כעס, קנאה, חוסר בטחון עצמי, שמחה, הלם וכיו"ב).

 

איך נבחין בין הרעב הפיזי לבין הרעב הרגשי?

הרעב הרגשי הוא בדרך כלל עוצמתי, וקורה שקשה להבחין בינו לבין הרעב הפיזי. כמה רמזים שיעזרו לנו להבדיל בין השניים:


הרעב הרגשי מגיע בפתאומיות. מה הפלא? – הרי הוא מגיע כתוצאה מטריגר רגשי שעולה בנו, ודורש סיפוק מיידי! לעומתו, הרעב הפיזי מתפתח בהדרגה. כשלומדים להקשיב לגוף, אנחנו יכולים להבחין מתי אנחנו מאד רעבים (והבטן "מקרקרת"), ומתי אנחנו רק קצת רעבים. בהקשר זה כדאי להכיר את "סולם הרעב והשובע".


הרעב הרגשי מכוון ל"אוכל מנחם" (עשיר בסוכר, בשומן ובפחמימות). כשרעבים פיזית, כל אוכל יספק אותנו, לרבות אוכל מאוזן ובריא. כאשר הרעב הוא רגשי, אנחנו מרגישים שאנחנו ממש זקוקים לעוגה או פיצה או שוקולד כאן ועכשיו, ולא נסכים להחליפם במלפפון, למשל.
אז עשו לכם  את "מבחן המלפפון": אם אתם מרגישים רעבים ומלפפון (סלט וכיו"ב) יכול לספק אתכם – מדובר ברעב פיזי.

 

הרעב הרגשי מוביל לעתים לאכילה אוטומטית. מכירים את התופעה של "אופס! הייתה גלידה?!" – כלומר, מצאת את עצמך עם קופסא ריקה או שקית במבה ריקה ואפילו לא שמת לב שכרגע חיסלת את התכולה? ברעב הפיזי, בדרך כלל (אך גם לא תמיד), אנחנו קצת יותר מודעים לתהליך האכילה (במיוחד אחרי כמה ביסים ראשונים).


הרעב הרגשי לא בא על סיפוקו גם אחרי שמילאת את הבטן. ממשיכים לרצות עוד ועוד, גם כשמרגישים "מפוצצים" מאוכל. לעומת זאת, הרעב הפיזי לא דוחף אותנו לאכול עד ל"התפוצצות". אנחנו מרוצים כשחשים מלאות נעימה (דרגה 7 בסולם הרעב והשובע).

 

הרעב הרגשי לא נמצא בקיבה. התשוקה (craving) לאוכל מתחילה בראש, ואנחנו ממוקדים בטעמים, מרקמים וריחות מאד מסוימים. הרעב הפיזי מתחיל מתחושה פיזית, בדרך כלל במערכת העיכול – מהתכווצות קלה, "קרקורי בטן" וכו'.

 

האכילה שמונעת מהרעב הרגשי מובילה לעתים לחרטה, לאשמה או לתחושת בושה – כי אנחנו יודעים שאכלנו מהסיבות ה"לא נכונות", אולי הפרנו הבטחות שנתנו לעצמנו, אולי פשוט "איבדנו שליטה". האכילה כתוצאה מהרעב הפיזי לא מביאה לרגשות אשם, כי אנחנו יודעים שסיפקנו לגוף שלנו את מה שנדרש לו.

 

האם האכילה שלך היא רגשית?
סדרת השאלות שלפניכם תוכל לעזור לך לזהות האם האכילה הרגשית היא חלק מההתנהלות שלך מול האוכל. (השאלות מנוסחות לנשים, אך מתאימות גם לגברים).

  • האם את אוכלת יותר כאשר את במתח או בלחץ?

  • האם את אוכלת כשאת לא רעבה או מרגישה מלאות בקיבה?

  • האם את אוכלת כדי להרגיש טוב יותר (כדי להרגיע ולפייס את עצמך כשאת עצובה, כעוסה, משועממת, חרדה וכיו"ב)?

  • האם את משתמשת באוכל כפרס לעצמך?

  • האם את בדרך כלל אוכלת ודוחסת אוכל עד שאת "מפוצצת"?

  • האם האוכל גורם לך להרגיש בטוחה? האם את מרגישה שהאוכל הוא חבר?

  • האם את חשה חסרת אונים או אובדן שליטה ליד האוכל?

 

אם התשובה לאחת או יותר מהשאלות היא "כן" – האכילה הרגשית היא חלק מדפוסי ההתנהגות שלך.

איך מתמודדים עם האכילה הרגשית?
על כך בפרק הבא
 

המאמר מבוסס על מאמרים מעת: ד"ר ג'. קרומבקרג, מ. סמית, ג'. סגל, ר. סגל Helpguide.org, medicinenet.com/emotional_eating

 

Please reload

פרסומים קודמים
Please reload